« Big Daddy

Tips och råd till nybörjare på gymmet

Alla som tränar på gymmet har haft den där "första dagen". Det innebär att vi alla har varit där, nervösa för att göra fel, vet inte vad som är vad, hur man ska göra och vad kan ska tänka på. Alla på gymmet vet alltså hur det är att vara nybörjare. Det är ofta folk på gymmet är hjälpsamma, så var inte rädd för att be om hjälp eller råd. 

Ta inte dig själv eller gymmet på för stort allvar det är ju faktiskt bara träning det handlar om. Var avslappnad och ta reda på hur saker och ting fungerar på gymmet, och ta det med ro om du gör bort dig

Behöver man speciella kläder?

När du börjar träna så behöver du absolut inte köpa en massa nya kläder. Det du behöver är kläder som du kan röra dig fritt i utan att de stramar eller irriterar. Det fungerar utmärkt med en t-shirt och ett par bekväma träningsbyxor. När det kommer till skor så finns det modeller som är utvecklade för styrketräning, men är man nybörjare så räcker det oftast bra med vanliga träningsskor.

Hur tränar man?

Det är bra om du kan träna i alla fall tre gånger i veckan. Men som nybörjare kan det räcka med två gånger per vecka till att börja med. Även det ger resultat. 

Sen huruvida du ska träna med fria vikter eller med maskiner är en smaksak. Det finns för- och nackdelar med båda delar. Det bästa är en kombination där du använder de maskiner som passar dig bäst, men väljer fria vikter till de övningar där du riskerar att maskinerna gör mer skada än nytta. 

Att använda maskinerna första gången kan kännas svårt, men de flesta av dem har llustrationer som visar hur man ska göra. Många maskiner är också rätt enkla att använda.


Om du tränar två gånger i veckan så får du räkna med att det tar ca 3–4 månader innan du kommer att se några tydliga resultat i spegeln, men det beror även på vad du har för utgångsläge och din träningsflit i gymmet.

7 apr 2020